Spillesteder gennem tiden

- fra Badminton House til Hørsholm Badminton Hal

Badmintonspillet bliver grundlagt i regnvejr, fordi nogle voksne i England keder sig så meget, at de tager fat i børnenes legetøj. De er nemlig gæster på et stort gods i grevskabet Gloucestershire i England, hvor regnen hindrer dem i at tage deres vante stilfærdige runde kroket på græsplænen. I stedet samles de i havesalen, og med noget af børnenes legetøj kommer de så til at opfinde badminton som indendørs idrætsgren i Europa. Alt dette sker i sommeren 1873, og godsets navn bliver udødeliggjort på den måde, for det giver spillet sit navn: Badminton House. (Kilde: Samvirke/april 1994).

Badmintonsporten kommer til Danmark i begyndelsen af 1920’erne. Tennis er allerede en sport, der stjæler de flestes opmærksomhed, men efterhånden opdager man badmintons fordele. I 1925 får badmintonsporten sin præmiere i en hal, som Skovshoved Idrætsforening har købt fra Danmarks Højskole for Legemsøvelser. Den er for lille til at spille tennis i, så man er på jagt efter et nyt spil. Det sker nærmest ved en tilfældighed, idet ét af klubbens medlemmer, der ejer en sportsforretning, en dag får en ketsjer ind til reparation. Han har aldrig set mage og spørger herren, hvad den skal bruges til. Det viser sig, at han har købt fire ketsjere med hjem fra England, og sammen med tre venner tager han så ud i SIFs hal og viser, hvordan man spiller badminton. (Kilde: badminton.dk)

I alle vores gamle kasser finder vi ikke meget om badmintonspil i Hørsholm i 20'erne, men det allerførste bud på, at man har spillet badminton i Hørsholm så tidligt, henter vi af klubbens gamle gemmer, hvor klubbens første formand Otto Elsøe fortæller, at der er blevet spillet badminton i gymnastiksalen på Købmandshvile, som dengang var ’Folkehøjskolen for unge Handelsmedhjælpere’.

Efter den stiftende generalforsamling i 30'erne bliver der spillet badminton i forsamlingshuset Skovhus”, som i dag stadig findes og ligger på Stumpedyssevej og drives som en restaurant.

Kommer vi små 10 år længere frem i tiden, så har vi meget materiale om vilkårene for badmintonsporten i Hørsholm. Fx læser man i 50 års jubilæumsskriftet, hvor bidende koldt det var at spille i Pavillonen på Vejlehus, hvordan spillerne måtte fyre op i kakkelovnen, og hvordan gulvet enten var dækket af stearin fra danseskolen eller var møgbeskidt efter en kanin- og fjerkræudstilling!

Efterhånden som sporten bliver mere og mere populær i Hørsholm, må skolernes gymnastiksale tages i brug, således bliver der altså spillet badminton på Hørsholm Skole, Rungsted Statsskole og Kokkedal Skole. Generelt bliver der dyrket mere foreningssport i efterkrigsårene, så i 1962 beslutter Hørsholm Kommune at bygge Hørsholm Hallen, hvor badmintonklubben får tildelt haltider og senere lov til at tegne baner op i den nybyggede hal. I Hallen får klubben også et meget lille klublokale i kælderen, men kapaciteten viser sig langsomt at være alt for lille til at dække efterspørgslen på baner, så igen må klubben ud og låne baner i bl.a. Rådhushallen ved Kokkedal og idrætshallen på Rungsted Gymnasium.

Der er simpelthen kamp med de øvrige idrætsgrene om haltider på både skoler og de nybyggede faciliteter. Et udvalg bliver stiftet, der søges om midler til at bygge egen hal. Alt lykkes, og Hørsholm Badminton Klub får sin egen Hørsholm Badminton Hal i efteråret 1987 – ca. 115 år efter at sporten opfindes af det finere borgerskab i England, fordi de keder sig ;-)